Alla pratar om Facebook

På jobbet var bara Sonja (namnet är fingerat) och jag här. Pratade med Nina (namnet är påhittat) det vill säga Rättshaveristen. Halva dagen. Hon hade suttit och skrivit så många resningar att hon hade ont i ryggen.

-Det här är ett bra bibliotek. Sitter jag på andra sidan gatan så pratar de så mycket att jag inte kan arbeta,

Vid lunch gick jag och åt med två kollegor från ekonomiska biblioteket. Vi tog lunchen på gamla Tai Shanghai. Såg att den gamle hovmästeren snåt sig i handen. Jag åt en tre rätterslunch med coca cola att dricka.

-I morgon är jag där. Det är lite oroväckande för de har bara spansk litterattur... eller litteratur från latinamerika.

-Spansk litteratur? Ho-Ho-Ho. Har ni ingen litteratur för psykologistudenter eller journalister?

-Nej.

-Så de får läsa böcker på spanska? Ho-Ho-Ho-.

-Ja, gamla böcker om latinamerika...

-Har ni inga kursböcker?

-Jo vi har ett par stycken... Det är meningen att böckerna skall transporteras i bil genom staden. Studenterna får beställa böckerna från centralbiblioteket. Biblioteket x ska köpa kursböcker år oss. Förr gick vi igenom litteraturlistorna själva och köpte kursböcker.


En student från journalisthögskolan som varit här mycket kom på besök.

-Hur är det?

-Det är bra, bara lite tråkigt att gallra... här ser ut som en rivningstomt... 55000 böcker ska bort.

-Det är tråkigt, det som var så bra här. Vem har bestämt detta?

-Det är Nat Lofthouse (namnet är påhittat).

-Hur går det med din blogg förresten.
-Ah jag skriver lite när andan faller på. Har du börjat blogga?

-Nej jag håller på med Facebook.

Fan, jag trodde det var hon som varit inne och tittat 38 gånger härom dagen?
-Man blir väldigt utelämnad där eller? Det man skriver där är kvar för all framtid eller?

-Ja, det är det väl... men man träffar olika gamla bekanta... det finns till exempel en grupp för Linköpingsuniversitet.

Jag vet att hon också har läst i Linköping.
-Det var en rolig tid... Det var där jag började läsa... nej, Marieborgs folkhögskola först förstås... fick mång goda vänner i Linköping. Sedan har jag läst lite i Göteborg, Stockholm och Borås, men Linköping har jag bäst minnen ifrån.

-Till och med min mamma är med i Facebook.

Det är en gråmulendag och mörkret lägger sig som en pannkaka över Göteborg.

Bibliotek | |
#1 - - Pimperipim:

Jag varnar alla jag kommer åt för Facebook, verkar otäckt det där att de äger allt man lägger upp och kan använda det som dom vill. Såg att en gammal bekant börjat jobba för swedish match, fy fan! Nej, nu måste jag ta en kopp te. "One more cup of tea before I go, to that valley below"

Upp