Angående hemlösa

När jag går till och från jobbet ser jag många som säljer faktum och i tidningen läste jag att det finns över 2000 hemlösa i Göteborg.


För många år sedan gjorde jag under min praktik ett radioprogram om uteliggare. Det blev skandal och det var början till slutet på min korta journalistkarriär. Och det var väl lika bra det.


   Jag minns när jag gick runt med min tunga Nagra-bandspelare var att det alltid var fullt med folk på ungkarlshotellen, eller de sociala hotellen. Det var massor med folk på Hotell Masten, hotell Mårten Krakov med flera. De här sociala hotellen finns inte längre. När jag gjorde programmet för länge sedan såg också ett rent snyggt rökfritt, nyktert hotell på Hisingen, men där fanns inga gäster. Jag vet inte om de gamla sociala hotellen var bättre, men uteliggare slapp sova på offentliga toaletter eller i källare.


   När jag sommaren därpå körde buss träffade jag vinddriven människa. Jag glömmer aldrig att han sade "programmet var bra, stå på dig och ge inte upp". Det dröjde emellertid inte många år innan jag gav upp den sysselsättningen.
Samhälle | |
Upp