Höststämning

Det var kallt som på Jokkmokks marknad att cykla till jobbet. Under natten hade det varit frost.


Det var fullt av folk på Tre orakade herrar rumlar in på nians spårvagn.

-Var har du sovit i natt? frågar en av dem en av de andra.

-Jag hittade en korvkiosk där jag kunde sova.

Den yngste av dem börjar tigga pengar från medpassagerarna. Hans vänner flinar glatt.


Jag var först på jobbet och startade datorer, tände alla ljus och räknade handkassan. Gjorde lite ändringar på webbsidan för att undvika missförstånd om att många uppsatser är gallrade.


Äter lunch på Dehli, hade tänkt gå till Meze men när jag ser en strid ström av människor gå in dit så kommer jag på andra tankar och går in på indiska i stället. Där är tomt så när som på två personer och i ett hörn sitter John Radford och Charlie George (namnen är fingerade).


-Jag skall kopiera lite, sa Rättshaveristen eller Nina som jag kan kalla henne efter en östtysk punksångerska.

-Hörru du får nog tala italienska för tjejerna kommer från Italien, sa jag.

-I speak english you know, sa Nina.

Rättshaveristen tränger sig fram och ber att få komma emellan och kopiera några överklaganden hon skrivit.

-I have been Italy... what do you call it maffians...

-Palermo, sa en italienska.

-Yes, I have been in Palermo.


-Du förstår, hon bara slänger på luren när jag ringer. Ingen av mina vänner svarar i telefon och de svarar inte på brev. När Nina (namnet är påhittat) är på väg till kopiatorn och italienskorna igen säger jag att hon får ta gamla pärmar från magasinet för att få henne att komma på andra tankar.


På eftermiddagen dök min gamle kollega Derek Hales (namnet är fingerat) upp. Då blir det alltid uppmuntrande och festligt. Han har börjat på ett nytt skrivarprojekt. Han hälsar på Nina som hälsar tillbaka lite njuggt. Hon är fullt upptagen med att skriva sina protestbrev.

Bibliotek | |
Upp