Remove staples

Lyssnade på Bob Dylans fantastiska låt "Blind Willie McTell", det vill säga the Bands version, under tiden som jag åt frukost. Bara fyra grader varmt på morgonen. Det blev emellertid lite varmare när solen gått upp.

En lärare kom och hämtade två kassar med raritetböcker med gamla lagar och gammal svensk statsvetenskap. Annars har det var det bara sönderrivning av uppsatser. Har plåster på fingertopparna. Konstigt att det är fullt med studenter trots att vi inte har några kursböcker kvar?


Åt lunch på den grekiska restaurangem Meze. Tzatsiki, Sej och oliver. Gick rakt på en cykel när jag gick tillbaka.


-Hur går det för er, frågar en forskare som var mycket här förr?

-Det är bra, fan jag hörde inte riktigt vad hon sade... nej jag men ar att vi gallrar.

-Ja jag ser det.

-Vi skulle digitalisera alla uppsatser så vi packade ner dem i kartonger... men i måndags fick vi veta att det inte ska digitaliseras ... så nu bara väntar vi på besked.


Senare kom ett litet gäng studenter.
-Hur kopierar man här, frågade en fnittrig flicka, kan man köpa något kopieringskortkort eller så?

-Nej, det är bara att kopiera så räknar vi ihop efteråt... det är så att kopiatorn gick sönder i förra veckan... så vi fick ha en låssmed hit och allt han kunde göra var att koppla bort myntautomaten... så det är bara att kopiera... ni får räkna ihop sidorna efteråt.

Tjugo minuter innan stängning kom en mycket trevlig forskare. Att hon har tid, hon är lärare, författare och reser dessutom landet runt och föreläser. Får en känsla av att hon ser rakt igenom mig.

På vägen hem satt en man med hårigt bröst mitt emot mig. Han hade träskor på sig men inga strumpor.

Slutligen vill jag citera Dostojevskij ur hans brev till sin bror efter en skenavrättning:

"Jag har inte tappat modet inte förtvivlat. Livet är överallt; livet finns inom oss alla och inte utanför oss. Det kommer att finnas människor vid min sida, och att vara en människa bland människor och alltid förbli en människa, att trots alla olyckor hålla modet uppe och gå vidare-det är livet, det är vad livet handlar om. Detta har jag insett. Denna tanke har blivit ett med mitt kött och blod. Ja detta är sant." (Dostojevskij. Helgonbild och livsmystik av Sven Linnér, s. 16)

Bibliotek | |
Upp