Tomma hyllor

Hängde på låset till Däckarna tio i sju för att byta till sommardäck. De släppte in mig fem i sju och allt var avklarat till klockan sju. Körde snabbt till stationen och hann gott och väl till tåget som gick 7.25.


  På jobbet började jag med att skriva ihop en manual för sökningar av material i socialt arbete. I tisdags blev jag tagen på sängen när det plötsligt kom en student och ville ha hjälp att hitta vetenskapliga artiklar om Street Children in Uganda. Det gick ju bra tillslut, men när nästa student kommer ska jag vara lite bättre förberedd. De här studenterna från andra länder är så fantastiskt artiga och tacksamma och tar i hand när visningen är klar.


   Efter morgonfikat gick jag ner i magasinet och tog ut böcker från slutna samlingen till den öppna. De ska därmed bli lättare att se på böckerna om de kan vara av intresse för lärarna till att börja med. Efter två vagnar var jag tvungen att bereda plats genom att slänga rapporter i återvinningen. Det har gått på några dagar att fylla två återvinningsvagnar med blandat brännbart. Får helt enkelt ringa för att de ska tömmas igen.


På eftermiddagen kommer en student som varit här mycket.

-Skulle vilja ha en bok om utvärdering?

-Jaha, kan ju börja titta på O:dd om vi har några kvar?

Han går bort och tittar. Fan jag vet inte om det blir rätt... Hänvisar oftast till O:dd eller Oa:dd om de vill ha teorier.

-Det finns någon som Lena Lindgren skrivit.

Tack, precis vad jag ville ha. Nu har jag en tråd att nysta i. Slår upp i den lokala databasen som faktiskt finns kvar.

-Det är ur en rapportserie, Förvaltningshögskolans rapporter nummer 87.

Och jag som nästan hade kommit dit med att slänga rapporter.

-Jag ställde mig i kö på den, men det var tjugo före mig.

-Du får den faktiskt.

-Konstigt att inte fler sitter här, det är så trevligt här, sa han sist.


När jag precis ska fylla en vagn med böcker för att flytta ut till öppna samlingarna kommer två kvinnor.

-Vi skulle vilja ha en uppsats, frågar en av kvinnorna.

-Ja, vad heter den så ska vi se om den finns kvar?

-Den är från 1996 och handlar om utvärdering och barn. Det är en D-uppsats.

-Är den så gammal får vi gå upp i låneexpeditionen och se i en pärm.

Vi traskar upp för trappan. Jag belägger uppsatsen och skriver ner numret och traskar tillbaka ner dit där den skulle ha stått.

Jag rullar på kompakthyllan, men det är helt tomt där den skulle ha stått.

-Ledsen, men den finns inte kvar här nere. Ni får gå till institutionen.

-Men de tar två veckor på sig att hämta upp den.

-Vad ni skulle kunna göra är att ringa direkt till personen som skrivit den?

Rätt var det var kom Derek Hales på besök. Jag hoppade högt när han knackade på rutan.

-Vad roligt att du kommer och hälsar på, sa jag.

-Ja nu är det fest, sa han.

Det går förvisso inte att komma ifrån att det är ganska ödsligt här nu.

(alla namn är fingerade)
Bibliotek | |
#1 - - johan:

Hejsan Klas! Du verkar ha ett väldigt lugnt och trevligt jobb måste jag säga. Passar på att tacka för vykortet som vi fick igår (eller om det var i förrgår). Det måste ha varit en rolig resa

Jennie hälsar också!

Upp