Cykelutflykt i regn

Började dagen med att kasta oss i sjön. Bara vi som var så galna att vi badade i duggregn och blåst.

Idag på förmiddagen höll regnandet upp lite, trodde vi... Efter frukosten, grape och rabarberyoghurt, begav vi oss mot Nolhaga och ångbåtsbryggan. Precis när vi passerat Nolhaga och kommit fram till Mjörn fick vi en dusch från himlen. I regnet stod vi och konstaterade att Ångbåten till Risö gick först klockan tre och sedan stannade den hela kvällen på Risö.

Söker skydd under träd
Paus från cyklandet vid Mjörn

  I stället cyklade vi till stan och jag tog en lösglass. Tjejen som sålde var rätt sur, och det tycker jag är onödigt. Personalen på Chocolat i centrum försöker åtminstone vara trevliga. När jag skulle gå fick jag en utskällning av två Malteserhundar. 


Kristina under träd
Kristina väntar på att regnandet ska göra ett uppehåll


Efter lunch gick jag på gymmet och tränade bröst och ben. Då inträffade något intressant. Någon pratade med mig. Det började med att han hade sitt skåp irriterande nära mitt.

-Det här gymmet låg någon annanstans förut? Frågade jag.

-Ja, jag tränade där då. Jag har tränat i två år, sa han.

Jag har tränat i arton år men jag lyfter bara fjädervikt, det sa inte jag utan bara tänkte.

-Vad jobbar du med? Frågade den unge mannen.

-Universitetsbibliotekarie... jag jobbar i magasinet på biblioteket uppe vid filosofiska fakulteten, sa jag.

-Universitetsbiblioteket alltså? Jag var där igår faktiskt.

Att jag alltid omedvetet ska börja försvara min existens?

-Jag var på Samhällsvetenskapliga biblioteket innan, men det lades ner... vad läser du? Frågade jag.

-Läser musikvetenskap... jag är så glad att jag kom in, Göteborg är en bra stad att läsa i, sa han.
Jag letade som en galning i mitt skåp efter min klocka.

-Men nu måste jag gå hem och koka kaffe åt min fru.

När jag kom hem var kaffet klart. Hittade min klocka som jag trodde var borta på ett bord.


Malteser

Fick en utskällning av två Malteserundar. (bilden hämtad från Irlerhof Kennel )



Glenn Gould spelar Bach
Fritid | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Inget att oroa sig för att du omedvetet försvarar din existens. Du är i gott sällskap, Franz Kafka t.ex.

Bach är som balsam efter att ha lyssnat på Keith Moon.

Upp