Julfirande i affären

Klippte mig igår. Frisören sa att jag gott kunde önska God Jul till damen i kassan på Ica utan att verka alltför påträngande och störande. De i kassan verkar alltid ha så bråttom.

Sov till åtta på morgonen, det är ovanligt länge. Sedan var det bara upp och göra fruckost. (Svarade på ett God Jul- mail jag fått från en gammal kompis på Kulturvetarlinjen och Bibliotekshögskolan. Jag minns honom som en mycket klipsk och skärpt människa. Det gick spikrakt till toppjobb. Men jag minns för många år sedan när han som fattig student prutade ner ett par plastsandaler till tre kronor på en loppmarknad!)
The Animals. New York 1963 - America 1968
Julgran i Trum Tower

Handlade det sist på Ica på morgonen. Vetemjöl, paté, vatten och strömjöl. Det lustiga var att en ung man hälsade på mig. Jag kände inte igen honom, men han måste varit från gymmet. Sportlife är det enda sällskapet jag är med i här i Alingsås. Hur som helst blev jag glad. Och som det inte var nog med det så stog en mager kvinna bakom mig när jag skulle väga blodgrape.
-Hittar du inte vad du söker? frågade hon.
Då såg jag att det var en smal kvinna med långt blont hår och röd jacka. Hon har stått och väntat på sjutåget på samma plats på perrongen i nästan tio år. Hon ser ut som en discotjej, men hon har nog ett betydelsefullt arbete. Hon börjar allrid bläddra i sin filofax eller i någon pärm så fort som hon satt sigpå tåget.
-Ja, jag ska ha blodgrape... men det verkar inte finnas... men jag frågar tjejen i kassan.
Jo, jag önskade tjejen i kassan en God Jul. Hon log lite, men hon verkade mest stressad.
Nu ska jag gå och lyssna på Butthole Surfers och läsa en bok.

 
Ser nog på Alf i stället för Kalle Anka firar jul. Fast Alf ser jag ju på året runt.

-Då kan du ta julkorven och gröt till lunch.
-Nej, men det passar väl inte ihop? Gröt och korv?
-Det kan man visst ha till Jul passar allt ihop, sa Kristina
Jag önskar alla som mot förmodan hittar in till den här bloggen en God Jul.
Semesterliv | |
Upp