Om bipersoner

Fixade lite saker hemma som en hemmaman ska göra på förmiddagen. Jag är ofta ganska dämpad och fundersam på morgonen. När Kristina var ute och promenerade tvättade jag mitt högra öra med Revaxör, lyssnade på J J Cale och läste Kafkas i Dagböcker.


Jag fick inspiration att ta fram några böcker av Franz Kafka när jag läste Göstas blogg. Böcker som blivit klassiker är sådana du kan återkomma till igen och igen. Nu kommer Kristina in, men hon kan inte stiga över tröskeln utan att ha pratat med grannar.

Här följer ett citat ut Kafkas dagböcker:
"Detta sätt att följa bipersoner som jag läser om i romaner, teaterpjäser osv. denna samhörighetskänsla som jag då har! I "Jungfrun vom Bischofsberg" (heter det så?) talas det om två sömmerskor som syr linnet till den ena bruden i pjäsen. Hur står det till med dessa två flickor? Var bor de? Vad har de ställt till med för att inte få vara med i pjäsen? I stället drunknar de bokstavligen i störtregnet utanför Noaks ark, bara en sista gång tillåts de trycka sitt ansikte mot ett kajutafönster så att parterrebesökaren för ett ögonblick ser något dunkelt där. (Kafkas Dagböcker s. 21).


"Fröken F.B. När jag kom till Brod den 13 augusti, satt hon vid bordet och föreföll mig ändå som en tjänsteflicka. Jag var inte heller det minsta nyfiken på vem hon var utan förlikade mig genast med henne. Benigt och tomt ansikte, som öppet bar sin tomhet. Bar hals. Ledigt sittande blus, helt husligt klädd, tycktes det, fastän hon, som det visade sig senare, inte alls var det." (Ibid. S. 176)

F.B. måste väl vara Felice Bauer, kvinnan som Kafka var förlovad med vid två tillfällen har jag för mig. Fin beskrivning av sin flickvän.

Ringde Gösta, han hade sett matchen West Ham mot Birmingham. Han var inte så väldigt intresserad av den. Jag hade sett lite om matchen på Eurosport.se

Lyssnade lite på J J Cale och Eric Clapton . De verkar faktiskt ha roligt när de spelar tillsammans.

Fritid | |
Upp