På hal is

Det var is på pölarna när jag cyklade till stationen. Träffade en gammal kamrat på tåget, han höll på med statistik vad resenärerna reste eller vad de hade för biljett. Sist jag såg honom höll han på med en avhandling i Sociologi.

-Jag har regionen runtkort... men sedan har jag hört att jag får ett vad det nu heter 55 plus plus kort...

-Är du över femtio... det kan man inte tro?

-Nej, om två år fyller jag femtio.

Attans också, nu sa jag fel plus plus hette nog det nya kortet.


-Hej, så du är här, sa en låntagare och lärare.
-Ja jag hamnade här, sa jag.
-Det här biblioteket är mycket bättre än det gamla där nere i Haga... Det är så bra att få böckerna direkt hit... speciellt för mig som skriver mycket om historia.
Han kunde visst beställa artiklar till Hagabiblioteket. Men han satt mest och lyssnade på min sedan ett par år pensionerade kollega Benny (namnet är påhittat) när han berättade hur han sökte i Libris.
-Det är mest litteratur på spanska här.
Jag säger det inte för jag vill inte vara som tjalle tvärvigg, men det var betydligt fler besökare på det gamla i Haga.

På jobbet katalogiserade jag mest böcker på spanska. De är ganska intensiva de latinamerikanska "Facundo. Civilizacion y barbarie" av Domingo Faustino Sarmiento var en jag fick primärkatalogisera.


Så kom en ung man och ville ha allt om revolutionen i Guatemala 1954. Var ska jag börja, blev alldeles torr i munnen. Men jag måste ju göra reklam för studietorget.

-Länder i fickformat är bra.

-Jag tror det var mest artiklar online jag ville ha.

Jag söker i databasen JSTOR, en så stor databas som möjligt så kanske jag hittar något.

-Sedan kan du ju titta i tidskriften Electoral Studies.

Jag är ute på hal is, har inte haft School of Global Studies förrut, men han verkar nöjd med att ha fått några artiklar i alla fall.

-Sedan har vi ju böcker på spanska från Guatemala?


Blåst och regn när jag hämtade posten på andra sidan gatan.

Arbete | |
Upp