Om tragedin i Rödeby

Alla tidningar och i TV och radio diskuteras det om grabben som mördades i Rödeby. En förskräcklig händelse. En tragedi som har hänt förut och kommer att hända igen. Vad anser jag om detta då? För det första är det en hemskt tragedi för killen hade hela livet framför sig. Kvar blir bara ett svart hål, efter döden blir ingenting. Vad hyser jag för åsikt då om denna soppa? Det hela borde inte fått ske.

  Det klart där är ett mord som pappan inte får göra det är fruktansvärt. En vuxen man borde definitivt kunna besinna sig. Jag har läst att mannen druckit sprit och då förlorade han omdömet.

   Men var sjutton fanns föräldrarna till grabben som åkte ut mitt i natten med ett gäng för att terrorisera en familj som låg och sov? En 15-årig grabb är ju knappast vuxen, föräldrarna måste bära det största ansvaret. Sedan i andra hand skulle ju polis och sociala myndigheter kopplats in. Det här borde inte ha fått inträffa. Hur kunde föräldrarna till ett gäng pojkar tillåta de åkte ut på natten och mobba en förståndshandikappad grabb. Och tragedin hade föregåtts av en mängd tragedier. Redan där borde ju föräldrarna sagt stopp.

   Visserligen var vi busiga också när jag var tonåring. Men i den åldern skulle vi aldrig komma på tanken att mobba en speciell person som var utanför klassen. Det var mer i lågstadiet som vi pallade äpplen och det retade en del.

Samhälle | |
Upp