Om min mamma

Skrev om min pappa i förrgår. Min mamma var hemmafru större delen av livet. Det var först när vi flyttat hemifrån som hon började arbeta som läkarsekreterare. Men hon träffade grannfruarna och hon var med i Fredrika Bremerförbundet. Annars kretsade mycket med min temperamentsfulle far som bestämde vad som skulle göras på fritiden. Mamma motionerade mycket och tog långa promenader på Mösseberg i Falköping. Hon var en naturmänniska sopm tyckte om att plocka svamp och åka skidor. Jag tror hon saknade Mösseberg när de flyttade från Falköping. Hon dog för sex år sedan, bara ett år efter att pappa dör. Det var cancer hon dog av, men vi tror att det var av sorg efter pappa. Hon hade förlorat all motståndskraft och inget var roligt längre. Visserligen hade min far en massa tokiga upptåg och var nog inte så lätt att leva med med alla sina humörsvängningar. Hon tyckte inte om att segla som min pappa alltid ville.

Mamma Anita
Mamma med kamera vid Norsesund

Mamma skötte hushåll och ekonomi. Pappa fick vredesutbrott så fort han såg en räkning... så all pappershantering fick mamma ta hand om. Mamma satt hemma och sydde och broderade.
   Kan nog säga att de var sådana så kallade "Låt Gå-föräldrar" tyvärr. Visserligen satt de med och läste läxor ibland, men annars visste de inte så mycket om vad som försiggick i skaolan.
Mamma på Öland
Mamma på Öland troligtvis år 2000

Minnen | |
Upp