Jag såg Bruce Springsteen på Ullevi

Ett par minuter över nio kommer Bruce och the E. Street band in på scenen. Ingen väntan utan drar direkt igång med "Night". Låten är en bra början för att starta med en hög stämning, för intensiteten släpper inte på 2,5 timmar. Sedan följer låtarna i snabb takt. Hörde knappast övergången till "No Surrender". Jag satt högt upp på trettioförsta raden så då och då var det svårt att höra låtarna. Som extranummer spelade han underbara "Thunder Road", magiska "Born to run", "bobby Jean", American Land". 28 låtar spelades i rask takt. "Badlands" och "Because the night" är underbara. Spelade även "Girls in their summer clothes" efter att ha hälsat på tjejerna längst fram. Han avslutade konserten med Beatles gamla "Twist and shout". Han verkar verkligen tycka om det han gör. Han är en enastående liveartist. Att karln orkar? Det är också fascinerande att se alla människor. Såg att det satt folk på berg en bit ifrån Ullevi och på balkonger i hus vid stampgatan.
  Ja jag kände att det var något magiskt historiskt jag fick vara med om.

  På tåget hem pratade jag med en ung grabb som sett både dagens och gårdagens konsert.
"Jag tror det var 1999 som jag upptäckte Springsteen. Jag har sett fem konserter med honom", sa grabben
"Jo, jag har bara sett två konserter", sa jag, "det var den 2003 och den här. Men jag är rätt gammal, jag köpte min första Springsteen 1973. Jag hade läst om honom i Melody Maker så när jag kom till London köpte jag Greetings from Asbury Park." När jag sagt det hade killen redan tröttnat på vad jag sade och satt sig på en annan plats på tåget.



Bruce Springsteen sjunger Thunder Road i New York
Musik | |
#1 - - Gösta Lindborg:

4th of July Asbury Park. I GP står det att han spelade den dagen till ära.

Mycket fin ballad, plötsligt gick det upp för mig hur stor artist han är.

#2 - - Fete Nisse:

Såg honom, Bruce Springsteen alltså, första gången 1985 på Ullevi. Sedan har det blivit några gånger till. Konserten på fredagen 4:e juli blev den 15:e för min del. Minns hur jag försökte frälsa kompisarna på 80-talet, men det var som förgjort. Idag håller han stilen fast han fyller 59 i september.

#3 - - Klas:

Skulle vilja kommentera "Fete Nisse". Jag var ju ung då och musiken skulle vara så svart och dyster som möjligt på den tiden. Bithday Party, Sisters of Mercy, Swans, Joy Division, No. Det är musik jag inte lyssnar på alls nuför tiden. Däremot lyssnar jag ofta på Springsteen.

Upp