Blues och anka på midsommar

På fredagsmorgonen tog bilen upp till Strängnäs. Gjorde en paus vid Finnerödja och drack kaffe och åt pepparkakor. Köpte en låda jordgubbar för 45 kronor. Lunch åt vi i på vägkrogen Dinners i Arboga. Fläskfilé med sylt och stekpotatis och kaffe och äppelpaj efteråt.
Midsommar i Finneröja
Kaffepaus vid Finnerödja Hembygdsgård (foto Gösta)

Gösta och Kristina utanför Laurits hotell
Kristina och Gösta på ångbåtsbryggan nedanför Laurits hotell

Vid fyra på eftermiddagen checkade vi in på det lilla Laurits hotell vid ångbårsbryggan. Kristina och jag fick utsikt över hamnen.

På kvällen åt vi middag med Kristinas bror Anders och hans familj. Vi bjöds på grillade köttbitar, sill, ägghalvor, rökt lax och grönsaker. Vi drack Lokavatten till.

Nlues med Pelpe i Sala
Spelar i Per-Lennarts Replokal (foto Gösta)

På Lördagen åkte Gösta och jag till Sala. Jag hade ju hört Gösta prata om den skicklige gitarristen "Pelpe", eller Per-Lennart, sedan många år. Han spelade ju i ett bluesband som Gösta spelade med som tonåring. Ändå blev jag ganska överraskad över den här ganska korte solbrände, leendes mannen, som öppnade. Han såg inte ut som på de bilderna jag sett.

Först såg vi en dvd-film när Cream spelade i Royal Albert Hall. Vi åt anka till lunch på en kinarestaurang. Efter lunchen begav vi oss till Ungdomens hus där Pelpe hade en replokal med sitt band.

-Det är ungdomar som spelar här också... det är ett jävla väsen.

I replokalen har han en basgitarr och börjar direkt spela Rolling Stones Sympathy for the Devil och Gösta håller takten på trummorna.

-Spela Spoonful, ropar jag när de nästan lirat i en timme.

Pelpe spelar nästan lika virtuost som självaste Jack Bruce.

Vi kom tillbaka till Strägnäs lagom till middag. På kvällen satt vi och huttrade på en krog som visade matchen Ryssland - Holland. Kan bara konstatera att Ryssland var oerhört bra. Den här lille Andrej Arsjavin är ju en njutning att se spela.

Utanför Laurits hotell i Strägnäs
Lugn men kylig midsommar i Stängnäs (foto Kristina)

Åkte tidigt på söndagsförmiddagen efter att ha ätit en rejäl frukost på Laurits hotell. Vi besökte också den magnifika domkyrkan innan vi åkte. Freskmålningarna i taket och på väggarna var underbara.

Hemresan gick väl bra, men vid tvåtiden började det bli en otrevlig gröt av bilar.
Gösta och Per Lennart spelar Willy Dixons Spoonful
Gösta och Pelpe spelar Spoonful (foto Klas)

Återförening i Sala
Gösta och Per-Lennart i Sala. Lyssnade på Rolling Stones, the Who och Jethro Tull innan vi begav oss till replokalen.

Semesterliv | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Hej!

Nu har jag meilat till Pelpe/Lennart och länkat till din blogg så han kan se det här trevliga inlägget.