Ett fast handslag

Snö på marken när jag cyklade till stationen. Tog ett tåg senare för att biblioteket öppnar en timme senare nu. Det är ett lite tråkigare tåg för det är en annan typ av pendlare. Det är många som är vakna och pratar. Till höger om mig satt en tatuerad ung man med kraftiga nävar. Han knäppte händerna och tänjde dem utåt så det knakade. Han kunde inte säga en enda mening utan att ordet "fan" var med. Han kom nog från Falköping.


På jobbet var Sonja redan där. Satte mig på mitt rum och tänkte på vad sjutton ska jag göra här? Nu ser biblioteket ut som ett sönderbombat Dresden. Böcker är nedpackade i kartonger och flyttade upp till lärarnas rum.

   Flyttade ut till informationen. Träffade direkt en student som läst här så länge jag kan minnas. Han gav mig ett fast handslag och vi började genast prata om arbete. Han klagade på att det är så svårt att få fast, han får bara projektarbeten.


Förvånansvärt nog kommer det många studenter, en del gamla och en del nyare.

-Skulle vilja ha en bok på Oe?

-Om den inte står där så är den nedpackad i kartonger och har hämtats upp till något tjänsterum.

-Vem ska jag fråga, jag kan gå och leta efter den?

-Den kan va på vilket rum som helst.


Det kommer många studenter hit och vill använda våra gamla ihoptejpade datorer. Ofta vill de bara skriva ut en uppsats eller några sidor.

Efter lunch kom Magikern på besök. Han packade ner alla uppsatserna i fyra flyttkartonger för att skanna dem en gång till med en modernare bättre skanner.

-Kan inte du komma till centralbiblioteket och hjälpa till med skanning? frågade han mig.

-Jag har bytt nyligen, så jag tror inte det är möjligt.

I och för sig säger jag knappast nej till något. Livet är arbete, om det så är att gräva ett ökenhål.
Gick till vaktmästaren Carl Palmer och hämtade fler kartonger att fylla med uppsatser.

På tåget igår läste jag en intressant kolumn i Metro av Alexandra Pascalidou om bloggning .

Alla namn är fingerade
Arbete | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Verkligen underhållande läsning detta, som börjar med snö på marken i Alingsås.

#2 - - Gösta Lindborg:

Vissa ord påminner mig om Slottet av Kafka; snö på marken,lärarnas rum,tjänsterum,centralbilioteket- kansliet.

#3 - - Klas:

Det var värmande vänliga ord. Precis när jag börjat tvivla på att det är okej att skriva eller blir lite orolig för mitt skrivande. Jag håller på att bli beroende av bloggning. Det går nästan inte att sluta. Än en gång tack för stödet. A blog addict helt enkelt.

Upp