Om begreppet ångest

Var på gymmet och tränade och det var ganska uppiggande. Det var inte så mycket folk där. I omklädningsrummet pratade några unga killar om Melodifestivalen.

Det är synd om rockklubben Fabriken läggs ner i Alingsås. Rockklubbarna är ju en mötesplats för ungdomar. en bra rockkonsert glömmer jag aldrig.

Pratade om Carl Jung med min kompis Gösta på morgonen, tänkte jag skulle kommenterat hans blogg om Jung. När jag letade efter en bok av Jung på morgonen så hittade jag Antingen eller och Begreppet ångest av Sören Kirkegaard. Jag citerar några rader om ångest ur denna förträffliga bok.
"Vad är då tungsinnet? Det är andens hysteri. Det kommer ett ögonblick i en människas liv, då omedelbarheten./.../
Personligheten vill bli medveten om sig själv i sin eviga giltighet. Om detta ej inträffar, om rörelsen hejdas och pressas tillbaka, inträder tungsinnet. Vad man än tar sig till för att få det att falla i glömska., arbete eller oskyldigare medel än Nero använde, tungsinnet viker icke. Det är något oförklarligt med tungsinnet. Den som har sorger och bekymmer vet varför han sörjer och är bekymrad. Frågar man en tungsint, varför han är sådan, vad det är som tynger honom, blir svaret att han icke vet, att det kan han icke ge besked om. Däri ligger tungsinnets oändlighet." (Sören Kirkegaard Antingen eller och Begreppet ångest s. 68)
Fritid | |
Upp