Vissa dagar flyter trögt

Läste i GP i morse att det inte var några bra utsikter för de som läste till bibliotekarie. Väldigt svårt att få jobb. Idag finns det fler bibliotekshögskolor än när jag läste, inte bara Borås. Den unge mannen som gick på bibliotekshögskolan hade många avbrutna linjer sedan tidigare.


När jag skulle gå upp och ta mig en kopp kaffe i fikarummet föll det sig så lägligt att professor Arvidsson satt där ensam. Jag har ju hört en fantastiskt bra föreläsning av honom på Bok och biblioteksmässan så jag tog chansen att få honom att tala:

-Jag tycker faktiskt att det är väldigt intressant med riktiga böcker, det är väldigt speciellt att läsa böcker, sa jag.

Sedan höll han säkert på i tjugo minuter och berättade om vackra böcker om von Wrights fågelillustrationer i böcker och om hur fattigt det ser ut med ett hem utan böcker om konstnärerna von Wrights hem vid Molanda på Orust.

-Vad är du intresserad av för litteratur?

-Nu när jag är äldre är det mest historia... förr när jag var yngre var det mer Hesse och Kafka.

Vad fick jag det ifrån? Jag är ju intresserad av allt jag får i min hand.

-Jag läser "Vete,vapen ovh virus" av Diamond nu, sa jag.
Professor Arvidsson bara satt och nickade och smålog och såg mig i ögonen, eller han såg rätt igenom mig. Men jag blev i alla fall på bättre humör efter samtalet. Han är mycket sympatisk.

Stämplade ut en halvtimme tidigare, men jag har rätt mycket flex. Vissa dagar känner jag mig uttråkad. Gå igenom hundratals gamla lånestickor och försöka tyda vad det står på dem och sedan föra över i en tabell i word. Timme ut och timme in samma sak ensamma sysselsättning. Men i morgon går det säker lättare. Arbete är livet. Nu ska jag lyssna på Peter Robinson.

Arbete | |
#1 - - emma:

konstigt.
varför är det svårt att få jobb ?
kan ju inte va nåt svårt jobb...eller?

#2 - - Klas:

Du har ätt Emma, det är inte så svårt men det utbildas väldigt många och det är ont om jobb.

Upp