Helikopter över Gerdsken

Det här är den första dagen på resten av mitt liv. Det gäller att se med tillförsikt på sakernas tillstånd. Carpe diem. Fånga dagen. Ta vara på dagen . Mejsla ut detaljerna.


Försvunna Natalie har tydligen synts lättklädd på Boråsvägen. På gymmet igår fanns bilder på Natalie. Funderade på vilka som just den här kvällen inte fanns där? Mellan klockan nio och tio igår kväll cirkulerade en helikopter över Gerdsken. Läste i tidningen att någon hört skrik vid Gerdsken på lördagskvällen. Men då kan jag nämna att det hörs gap och skrik skrik varje lördag på natten när ungdomarna kommer hem från krogen. Men vad gjorde hon på Boråsvägen där någon sett henne?


På tåget satt jag bredvid en man i grå mössa. Han höll på att skriva någonting. Han hade ett svenskt-arabiskt lexikon bredvid sig. Läste Snabba Cash på tåget, den är lite dyster med alla beskrivningar av motsättningar mellan grupper i samhället.På spårvagnen var det också fullt. Två finnar som suttit och rökt i busskuren steg på. En hade blå keps och ett ärr vid högra ögat, den andre pratade inte så högt. Han hade ett långt örhänge i vänstra örat.


På jobbet strömmar fortfarande studenter in, trots att det står återvinningskärl för papper och böcker lite här och var. Rättshaveristen står nära mig och bläddrar i en lagbok. Hon har inte tvättat sig idag och det är lite tråkigt. Hon har hittat en trave titlar av Departementsserien och en Samhällsgajden som jag hade slängt.

-Jag tror jag ska gå och ta en kopp kaffe. Är det något du vill att jag ska köpa åt dig?

-Nej, det är bra tack.

"Är det ni som vill bli av med böcker", säger flera som aldrig satt sin fot här när det gick att låna. Det känns lite kränkande. Men jag får inte vara lättstött. Vill och vill helst skulle vi vara ett levande bibliotek.
  Men så kommer bomben! En flicka har en påse som det står Planeten Alingsås på! Det är ju ekobutiken som min 82-åriga faster brukar gå till och ibland jobba!

Efter jobbet gick jag och Gösta till Brogyllen. En i personalen var lite trist och grinig. Och det lägger ju sordin på stämningen något.

Samhälle | |
Upp