Innanför lönndörren

Kallt när jag cyklade till stationen. Tåget var i tid men blev stående utanför Göteborg i några minuter vilket innebar att jag missade både spårvagn 13 och 2. för säkerhets skull tog jag den långsamma fyran till Korsvägen. När jag stämplade in var jag fem minuter sen.


Jag minns att min kompis Gösta var lite överraskad över att Korsvägen var närmast att gå ut från biblioteket för mig. Någon som kommer in och bara tittar på biblioteket ser först bara en lånedisk och några datorer. Alla miljoner böcker ser de inte. 
    
    Inom personalgruppen som arbetar i bokvåningarna behövs en lojalitet och ett bra samarbete för att uppgiften, eller vårt mål, ska fungera. Först kommer beställningarna på någon skrivare. Beställningarna är från någon på biblioteket, från någon filial eller ett fjärrlån. Personen som skickar ut beställningarna rullar ihop de som ska till respektive våning och skickar i väg med rörposten. Sedan ska personen som öppnar luckan och hämtar ut cylindern med kanske 15 beställningar i snabbt plocka fram. Idag var jag bland annat på plan 1 - 9 och på plan fem fick jag en beställning där det stod per 2000. Då måste jag direkt veta att gamla "per" finns innanför den vita "lönndörren" i väggen. Sedan följer jag siffrorna tills jag kommer fram till tidskriften. Jag tar en boksticka och river loss ett av bladen. I högra hörnet skriver jag att jag tar två häften och lägger stickan där tidskriften skulle varit. Sedan är det bråttom att hämta resten så personen som skickat rörposten kan gå och ta emot.


   Fick en beställning på "per" som hette "ligg fol br". När jag letat mig fram mellan hyllorna dit var det en stor liggande kapsel. Den hette "Gamla svenska hushållsalmenackor". Den var skriven på kurialstil och den var så spröd att jag fick lägga den mellan två pärmar innan jag skickade upp tidskriften.


När jag gick och ställde in i öppna magasinet kom en mager flintskallig man med en blå jacka med ett väktarmärke på bröstet. Jag trodde först han hade en batong i bältet. Då han kom tillbaka från hyllorna såg jag att det var ett bälte som dinglade löst.

-Var hittar jag juridik någonstans? Frågade han.

-Det är ju mest på ekonomiska biblioteket. Men om du tittar lite på Oe, så kanske du hittar något? Sa jag.


Precis innan jag skulle gå hem höll jag på att bli sen eftersom jag fastnade på några stegar. På plan två är tunna tidskrifter som ska in i pärmar högt uppe nära taket. Jag måste klättra för att komma åt dem.

Nu har jag lyssnat i en halvtimme på när Glenn Gould spelar Beethoven. Ljuvlig musik. Om en stund ska jag gå och se på "Mitt i naturen"
Bibliotek | |
Upp