Om dramat i Bombay

Tänker på terroristerna som slog till i Bombay i Indien. Vad vill de egentligen? De kom om natten, hade plundrat en indisk fiskebåt, avrättat kaptenen och slängt besättningen överbord. Sedan hade de tagit sig iland på gummiflottar.

   Det ingick väl inte i deras tankevärld att slutet var oundvikligt, antingen dödas de av indisk polis och militär eller också hamnar de i fängelse resten av livet. En sak till uppnådde de och det var att relationerna mellan Pakistan försämrats. Terroristerna kom från Pakistan. Jag har ju rest lite i Indien så det som sker gör mig ledsen, för jag blev väl bemött av människorna i Indien. Vad är det som gör att vissa tror att just de har rätt till någon sorts dubiös förändring och majoriteten har fel? Tänker lite på Baader-Meinhofligan som ville störta Västtyska staten och bilda någon kommunistisk stat, detta oavsett om vad folket tyckte. Vad fick de att tro att just deras tro var den enda och alla andra skulle omvändas och tycka det vara det bästa?

   Just nu håller jag på och läser boken "Herodotos Historia", här citerar jag en bit ur denna spännande bok om resor i medelhavsområdet 484 - 420 f.kr.. " Kroisos svarade: 'Ty ingen är så dåraktig, att han väljer krig framför fred, ty under freden begraver sönerna sina fäder, men under krig  fäderna sina söner. Men det har väl varit för gudarna behagligt, att så skulle ske.' (Herodotos historia, s.55)

Samhälle | |
Upp