Studietorget Campus Haga

En solig dag, dock lite kyligt att dykla till stationen på morgonen. Bo hade med sig resväska för han skulle upp till Värmland och arbeta. 

Pratade lite med E.H. när han kom. Han är en mycket sympatisk människa vars goda humör får alla att må bättre. På förmiddagen satt jag bara och drog kort.  Jag vet inte hur det har blivit så här konstigt att jag är lite utanför själva hantverket? Men det får vara som det är med vad jag tar mig för.

På eftermiddagen tog jag tvåans spårvagn till Studietorget Campus Haga. Det finns knappast några böcker här. Några hyllmeter riksdagstryck och några hyllmeter Svensk Författningssamling. Riksdagstrycket finns fram till 1997. Det mesta finns på internet nu i Lagrummet eller Riksdagen. Det är ju första dagen här och studenterna sitter mest i grupprummen. Det finns inga kursböcker längre. Det kom några studenter och drog en kopia. Universitetsbibliotekets webbsida fungerar bara sporadiskt. Då och då kommer det några studenter som direkt går ner till ett grupprum eller sätter sig och läser någonstans. Nej, det är inte som förr då Hagabiblioteket var fullsatt med studenter.

Studietorget är uppdelat i två delar. En del som hör till samfak och en som hör till Universitetsbiblioteket.

Vid fyra gick jag runt och sa att det var stängingsdags.
-Kommer ni alltid att stänga så här tidigt?
-Ja tyvärr... men ni kan sitt längre ute i samfaks lokaler.

Det drog över lite på tiden vid Studietorget eftersom det var en hantverkare kvar. Under tiden som han grejade gick jag och kände på dörrarna om de var låsta. Ett tu tre gick ett larm och det började tjuta i hela byggnaden vilket gjorde att jag blev försenad ännu mer.
-he-he-he, nu är jag färdig, nu går jag... det slutar inte larma innan någon väktare kommit hit he-he-he-, sa hantverkaren.
Arbete | |
Upp