Läser och lyssnar

Sista semesterdagen. Börjar tänka på morgondagen. Fast jag borde leva i nuet, borde anstränga mig för att göra saker jag tycker om. Kristina dammar och byter stolstyg. Lyssnar på Mozarts Eine Kleine Nachtmusik för jag tror det är må bra musik.

Talade med Gösta i telefon i morse. Han har läst Glaspärlespelet av Hesse i sommar. Stäppvargen fanns inte att få tag på näe jag pratade med honom för några veckor sedan. "Harry känner inom sig en 'människa', det vill säga en värld av tankar och känslor, av kultur, av tämjd och sublimerad natur, och samtidigt känner han också en 'varg', det vill säga en dunkel värld av drifter, av vildhet grymhet, av osublimerad och rå natur." (Herman Hesse, Stäppvargen s. 14.) Nu är det bara en timme kvar tills jag ska koka kaffe.

"You are what you read. A peak into the library of Sylvia Plath" står det i senaste Writers Digest. I sommar har jag läst Shantaram av Gregory David Roberts och tycker den var mycket bra. Det är ju en äventyrsroman som även ger en inblick i olika samhällen. Det ändrar ju sig med åren vad du läser. Vilda Svanar av Jung Chang som jag läser nu är så fruktansvärt grym att jag knappt orkar läsa den nu. Detta trots att den är bra. Tror jag ska läsa Dumskallarnas Sammansvärjning av John Kennedy Toole  igen i stället. Det var åratal sedan jag läste den och den tycker jag fortfarande är rolig.

-Du får sätta på kaffe sedan, säger Kristina.
-Okej, hur går det för dig förresten?
-Det går bra.
Semesterliv | |
Upp