En köldknäpp

Det var tio grader kallt och ett tunt snötäcke på marken när jag cyklade till stationen. Innan dess hade Kristina ringt och sagt att deras tåg var en kvart sent. Vårt tåg var i och för sig i tid men det stod en kvart i Floda för att växlarna fungerade inte. Det var fullt med folk i tåget. En rödskäggig man fick peka på ryggsäck och väska för att en kille skulle flytta på dem så han fick plats.

Jag stämplade in tjugo minuter för sent. Jag var faktiskt först på katalogavdelningen ändå. Annars är det ju ett ensam jobb det här att dra kort. Jag behöver inte fråga någon och jag behöver inte ens prata med någon på hela dagen. Pratade bara lite med E.H. om filmer och med Hans om sveriges ekonomi. Såg att Atlas Copco varslar 3000 personer.
-Vad ska alla göra, frågade Hans, alla kan ju inte bli bibliotekarier?
-Full sysselsättning måste väl vara det viktigaste för ett samhälle? sa kag.
Pendling | |
Upp