Stopp i tågtrafiken

På morgonen på tåget hörde jag hur det pratades om gårdagens incident med de försenade tågen.
-Det kostade tusen kronor att ta taxi.

Igår satt jag och plockade kort hela dagen. Pratade nästan ingenting.

Gick punktligt 16.30 för att hinna med tåget som går 17.07. Men det drog över och tåget blev fullt. Med jämna mellanrum ropade de ut att det skett en olycka i Partille så det var tågstopp från båda hållen. Hörde någon som sa att någon blivit påkörd. I trängseln på det gula tåget hörde jag någon prata om att ta taxi till Alingsås. Jag trängde mig fram och sa att jag var intresserad av att bli den femte passageraren i taxin. Det var en lång kö för att få en taxi. När vi kom fram till taxin fanns det bara bilar med fyra passagerarsäten tillgängliga. Jag gick då tillbaka till tåget som skulle gått 17.07 och tog samma plats som jag hade haft.

Efter ungefär tjugo minuter ropade någon ut i högtalarna att tåget på perrong fem som skulle gå 18.02 skulle gå före. Jag haltade dit. Visste att vagn 15 och 16 var obokade så jag knallade dit och hitta en plats. Då ropade de ut att från Kruthusgatan skulle det gå bussar till Alingsås. Jag haltade dit men där fanns inga bussar men bara en massa människor som trängdes som grodynglen i Skogsjön i på Mösseberg. Efter en stund gick jag tillbaka och satte mig på tåg 188 som skulle gått 18.02. Satte mig bredvid kvinnan som jag suttit bredvid tidigare. Hon sa att det inte alls varit någon olycka. Lokföraren hade trott att hon kört på en människa och hon hade larmat. Och då måste ju räddningstjänsten komma och kontrollera allt.

   Klockan 19.05 gick tåget. Ringde Kristina på mobilen. Hon satt fast i Skövde. Kvart i åtta kom jag hem. Försökte ringa Kristina men hennes mobil var avstängd. Läste på GP:s nätupplaga att en lokförare sett folk på spåret. Lokföraren i 16.27 tåget hade trott att hon körde på någon.

  Kristina kom klockan nio och hann inte se något från serien "Stormen". Men den var inte så bra.
Pendling | |
Upp