Bilder från mitt besök på Nya Kaledonien

Nu har jag skannat några bilder från Nya Kaledonien, en ögrupp i stilla havet. Året jag var där var 1989 och planet stannade vid huvudstaden Noumea och var kvar ett dygn där för att sedan fortsätta till Nya Zeeland. Jag tog in på ett vandrarhem och jag minns att de övriga som åkte inte var ett dugg intresserade av ön utan stannade på vandrarhemmet. Jag däremot promenerade på måfå omkring på ön. Jag gick och gick på en grusväg och jag mötte marscherande franska soldater.
   Tillslut kom jag fram till havet. Det var lågvatten och jag gick på stenar över ett korallrev. Speciellt var också att havet var orange. Jag badade inte för det var inte så lockande att doppa sig i det orange vattnet.

Nya Kaledonien
Jag hade aldrig sett ett korallrev förut och nu gick jag på ett.

Korallrev
Det var ganska fantastiskt när jag såg korallerna som bara dök upp. Men det var
inte speciellt bra att bada där för det var väldigt stenigt.
Orange vatten
Vattnet har orange sandfärg. Från Noumea kunde den som ville följa med
på en segeltur på havet. För mig var det på tok för dyrt.

Jorden runt | |
#1 - - Gösta lindborg:

Verkligen fina och spännande bildet från Nya kaledonien. Beror inte den oranga färgen på alger eller andra microorganismer?

Upp