Labyrinten

Det regnade när jag cyklade till stationen och snön försvinner snabbt.

Hämtade böcker på de översta våningarna. Det är trevligt att gå ensam och känna sig osynlig. Det var travar med böcker som skulle fjärrlånas till bibliotek över hela Norden.

   Åt lunch i studentmatsalen. Såg en ung dam som hade ett svart läderband med nitar om halsen och svart läderband om handlederna.

På eftermiddagen var jag bokinsättare i öppna magasinet. Fyra gånger gick jag förbi "Turbo Reines" rum. Varje gång hörde jag fnitter och glada skratt när han berättade något roligt för någon ung dam. I öppna magasinet kommer hela tiden studenter och frågar var böcker finns. Jag kan inte låta bli att följa dem enda fram till platsen där boken finns.

-Det är svårt för min lilla hjärna att hitta här? sa en söt ljushårig flicka mössa med en stickad mössa på huvudet.
Herregud, jag förstår att hon inte hittar i det här kaoset. Jag har svårt att hitta trots att jag har erfarenhet från flera bibliotek.Är säkert på att hon kommer att bli något stort. Kanske VD eller EU-kommissionär.
-Nä, det är svårt för mig att hitta också ibland, sa jag.

Ska nog börja på det nya Studietorget i Haga. Det blir lite flängande hit och dit.

Efter jobbet tränade jag. Det gick riktigt bra. Den ung man hälsade och det kändes ganska konstigt. Jag trodde ju egentligen jag varit den osynlige mannen här.  Men jag blev glatt överraskad att han hälsade på en äldre belevad herre som jag.
Bibliotek | |
Upp