Resan till Kambodja

Min skanner funkar inte sedan igår, får bara "run time error". Har skannat ungefär hundra bilder sedan i julas, jag som hade tänkt börja med reseberättelser från Australien och skanna de sista från det stora templet Angkor Wat i Kambodja.

Annars är det en lugn söndag. Läste en intressant artikel i GP "Vi dricker som aldrig förr" heter den och är skriven av Katarina Andersch. Jag minns att när jag reste jorden runt såg jag inga fulla. I Islam får de inte drick, inte i buddhismen och inom katolosismen har de biktningen. Jag såg faktiskt en berusad man i Kina och då minns jag att folk ställde sig runt honom och pekade och skrattade.
   Alkoholmissbruket i skandinavien ställer till med mycket elände.
   "Någon motsvarighet till det svenska berusningsdrickandet finns inte i till exempel Frankrike och Italien. Varför vi envisas med att dricka oss fulla är det ingen som riktigt vetMen Kent Johnsson ser möjliga orsaker både i vår historia av spritframställning och hur vi påverkats av att tillhöra en religion utan plats för bikt" (GP, 09-01-01 s. 72 Katarina Andersch)


Innan skannern kollapsade han jag med några bilder från båtresan till Siam Reap i Kambodja.
Ton Le Sap i Kambodja
Bild över Ton-Le-Sap sjön under min dagsresa mellan Phnom Penh och Siam Reap
i Kambodja.

Ta Phrom
Vägen in till templet Ta Phrom i djungeln i Angkorkomplexet. Han som körde runt
mig på motorcykel bland templen hette Visa. Här och var fanns det skyltar som
varnade för landminor. När Röda Khemererna flydde in i djungeln så planterade
de så många minor de kunde efter sig. Det var väldigt många människor med
krigsskador på den tiden (1995) i Kambodja.
Rötter om murar i Ta Phrom
Mangroveträdrötter klänger över murarna på Ta Phrom.
Jorden runt | |
Upp