Om Dewey

Det var ganske gott om plats på tåget. Bara några som bredde ut sig lite onödigt med sina väskor. Tåget var någon minut sen vilket innebar att jag fick vänta fem minuter på att nummer tretton skulle komma. Jag stämplade nog in någon minut sent.

Det här arbetet med att dra kort och kontrollera med datorkatalogen är väldigt enahanda. Det är på något vis reptativt ungefär som en låt med rockgruppen Loop. Klockan nio var det i alla fall möte. T.L. pratade om övergången till Dewey, eller D.D.C som det ska heta. D.D.C. betyder Dewey Decimal Classification. Det blir ju en övergång till Dewey i och med att alla andra universitetsbibliotek går över. Men det blir ju några frågor att fundera över? Hur ska det bli med uppställningssignaturen? Vem ska katalogisera? Hur blir det med ommärkning av böcker?

Lunch åt jag på Mandarin. Som vanligt ensamma män i varje hörn. Det kom faktiskt en kvinnlig bibliotekarie när jag nästan var färdig, men hon kom med en bekant.
  På eftermiddagen fortsatte jag dra kort och se efter om de var katalogiserade? Det är stor skillnad att arbeta på ett stort bibliotek.

   Jag råkade hitta något i min blogg från Platons Staten att det i ett samhälle bör finnas arbete för alla.
Jag har skrivit det förut 2007.
Här följer ett citat ur Tankens vägar om idealstaten: "Om slutligen rättrådigheten, som var utgångspunkten för hela resonemnget, vad innebär den i vår mönsterstat? Jo, svarar Socrates: staten är rättrådig då varje samhällsmedlem och varje samhällsgrupp har sin bestämda uppgift i ett planmässigt ordnat sammanhang."

Bibliotek | |
Upp