Läderlappen på Göteborgsoperan

Var på Operan i går kväll. Såg operetten "Läderlappen". Jag tyckte inte riktigt om den. Den utspelade sig på 60-talet i Göteborg. Och lång var den också. Skulle varit tre timmar, men den drog över så den slutade inte förrän tjugo i tio. Det handlade om en man som blivit häktad för han av misstag slagit en parkeringsvakt när han tagit fram plånboken. Den hade vunnit på att kortas ner.

När vi gick till stationen genom en tunnel över gatan så låg det en man inlindad i en filt på vägen in till parkeringsdäcket. Runt omkring honom stod fullt med finklädda människor som varit på operan.

Sol utanför tågkupén när jag åkte med tåget till jobbet.
Var inryckt till bokvåningarna sex till nio för det fattades folk.
 Vid lunch träffade jag H.. Han hade som vanligt bestämda åsikter om allt. Till exempel ett teveprogram han såg i lördags.
-Den var sanslöst dålig... den var sanslöst dålig... Robinson var sanslöst dåligt...
H. ser lidande ut när han sitter tillbakalutad vid fönstret. Han rynkar pannan som världens undergång var i antåg. Högerarmen har han lojt lagt på fönsterbrädet.
-Men varför ser du den då? frågade en kollega som satt mitt emot.
-...Tänkte jag skulle se första för att se om det var något att ha... Men den var sanslöst dålig...
Sedan får H. tag på en sportbilaga till GT.
Klas... ska inte du bli huvudsponsor åt Leksand... de söker en nu he-he-he-
-Det är bättre du blir det, du har bättre koll på hockeyn, sa jag... gammalt fint lag med Christer Abrahamsson och Tommy Abrahamsson, sa jag.
-Det var Christer Abrahamsson som pinkade i en papperskorg under en turnering, he-he-he-, sa H.
Arbete | |
Upp