Minnen från ett Göteborg som inte finns längre

De här bilderna är från där tiden jag gick ensam omkring i Göteborg och kände mig rotlös.

Eketrägatan 1981
Utanför en antikvariebutik i Haga 1981.

tunnel vid Eketrägatan 1981
Under en tunnel vid spårvagnshållplatsen vid Eketrägatan på Hisingen. På den tiden var det många manifest målade här och var i Göteborg.

haga
Östra Hagaskolan i Haga 1981

Arendalsvarvet
Här stannade jag till med min buss. Förmodligen kom jag från Götaverken och var på väg till Arendalsvarvet. På den tiden var det väldigt många som jobbade på på varven. Minns bussar som var överfulla med passagerare som stod på kö på Arendalsvarvet för att komma med bussen. Om du inte var i tid eller stod i rätt fålla på Arendalsvarvet var det alltid någon som blev uppretad.

Olskroken rivs
Här rivs gamla Olskroken i Göteborg. Har för mig att jag stod uppe på en kulle vid Redbergsplatsen.

Minnen | |
#1 - - Stefan Rantzow:

Hej!



Jag söker äldre bilder av hur huset på Husargatan 27 (senare 27A och B) såg ut samt bilder av ett hus som låg på Johannes Kyrkogata 10. (Huset kallades för Spökhuset). Huset på Husargatan revs år 1971 och Spökhuset revs under 1930-talet. Håller på att skriva en bok om Elisabeth Gustafsdotter som arbetade som piga i dessa bostäder. Den 30 september 1888 blev hon mördad i London av Jack the Ripper. Jag har tidigare fått några bilder av dessa två hus via Göteborgs Stadsmuseum men skulle gärna vilja se fler, gärna några som jag kan publicera i min kommande bok. (Göteborgs Museum tar nämligen ganska bra betalt för att publiceras deras bilder). Tacksam för svar.



VÄNLIGA HÄLSNINGAR



Stefan Rantzow

Upp