En mörk höstdag

Mörkt och duggregn på perrongen. Fullt med sorgsna trötta människor. Växlade några ord med min pendlarkompis Berit.
-J. har bytt till vinterdäck nu. I helgen ska vi upp till Stockholm.
-Ni skulle till Gävle, sa jag.
-Nej Ockelbo, sa Berit.

Spårvagn tretton kom nästan precis när jag kom till stationen. Det var mörkt och rått på Drottningtorget. På jobbet växlade jag några ord med Jelena innan jag satte mig att dra kort ur en gammal kortkatalog. Det finns inte så många på Hc, det vill säga skönlitteratur, som är inlagda i datorn så de får vara kvar i kortkatalogslådan. Det är konstigt med E.H. att han alltid verkar vara på gott humör? Jag berättade att jag sett filmen San Lorenzonatten på dvd i fredags.

På eftermiddagen var jag på Studietorget i Haga. Jag vill alltid göra mitt bästa, men det är lite speciellt med de osäkra. Det var en kvinna som skulle ha språkteknikhandledning. Hon visste inte alls vad hon skulle? Bara studietorget campus Haga? Jag fick fråga ut henne om möjliga lärare och vad hon studerade. Hon var lite blyg också så jag fick dra ur henne information. Tillslut kom jag underfund med vad hon läste och vad hennes lärare hette. Då gick allt rätt fort för det var bara att ta reda på lärarenas telefonnummer och ringa.
  Annars var det mest frågor om utskrifter eftersom skrivaren i den almänna avdelningen var trasig.

På vägen hem köpte Johannes Brahms tredje symfoni på stationen för att pigga upp mig lite. På tåget var det fullt med folk, men jag satt bra. Jag läste The Collector av John Fowles, en ruggig bok på flera sätt. En psykologisk thriller.
Bibliotek | |
Upp