Mera Hemingway och Kirk

Jag vet att jag bör stanna inne och ta det lugnt när jag är sjuk, annars kan förkylningen snabbt komma tillbaka. Jag gick i alla fall ut i förrådet och bläddrade bland venylskivor. Det finns en del gamla som jag inte lyssnat på på decennier. När jag var ung lyssnade jag på Cure, Neon Judgement, Boo Radleys, Sisters of Mercy, Swans. Jag ser ingen anledning att lyssna på denna mörka musik längre. I stället hittade jag Sonny Rollins on Impulse! Läcker uppiggande jazz utan tungsinta texter.


"Så tuggade hon väl och grundligt på sin biff och sa: 'Tror du det är sant att männen över femti skapar sina egna ansikten?'
'Det vill jag inte tro. för jag vill inte stå för mitt.'
'Du' sa hon. 'Du.'
'Är biffen god frågade översten.'"

Ett litet utdrag ur Hemingways 'Över floden in bland träden'. En gammal överste samtalar med en ung kvinna. Kristina trodde han menade att du lever ditt liv efter 50 och bryr sig inte så mycket om olika trender för stunden. Jag gillar Hemingways språk.
"Översten tog tiocentesimigondolen över kanalen, betalade med den vanliga smutsiga sedeln och stod och trängdes med dem som var dömda att stiga upp tidigt." (Ernest Hemingway. Över floden in bland träden s. 127)


Rahsaan Roland Kirk
Böcker | |
Upp