Patong

Lördag

Patong är en myllrande och livlig stad. Taxin släppte av oss vid ett centrum direkt in på ett stort varuhus, ungefär som NK i stockholm mitt i Gallerian. Min fru Kristina och hennes syster Kerstin fastnade direkt i en affar där de sålde tröjor till en bråkdel av priset hemma. Sedan flanerade vi omkring och tittade på mp3-spelare, datorer, elektriska tandborstar och så vidare. "I fuck on a first date" stod det på en ung kvinnas tröja. 
   shopping paradise
På väg att börja shoppa i Yung Ceylon i Patong. (foto Kristina).

När Kristina och hennes syster hade shoppat färdigt på "Shopping Paradaise" gick vi oss längs en galleria som var kantad av affärer och restauranger. Mot slutet av gatan var det en gata med en strid ström av bilar. Jag följde efter någon ur lokalbefolkningen för att komma över gatan. Ett tricks jag har sedan jag var i Phnom Penh för femton ar sedan. 
På andra sidan gatan, vid gallerians slut, fick jag syn på en marknad där de sålde ännu mer kläder. För att komma till marknaden gick vi över ett stinkande dike med bubblande, grå sörja. Det stank som avloppet i ett reningsverk. Där var det en labyrint av gångar där det stod försäljare i mörkret som börjat lägga sig över Patong. Jag köpte en t-shirt av en ung man som talade ett par ord svenska. 

Patong Lars-Ola och Klas
Jag och Lasse framför ett stinkande dike vid en klädmarknad i Patong
  
 Tillbaka till gallerian och åt vi en Thaimiddag med biffbitar och stark sås till.

skyltdockor
Glad skyltdocka i Patong.

Efter att Kristinas syster Kerstin köpt nya glasögon och fått dem slipade på plats så tog vi och satte oss på ett flak till en öppen taxi tillbaka till lugna Bangtao Beach. Längs den långa huvudgatan glänste neonskyltar med reklam för bland annat barer och tatuerare. 

Bantao Beach ar rena lugna gatan jämfört med Patong. På Sunwing Resort på Bangtao Beach bor nästan bara barnfamiljer och det finns inget nöjesliv, det är raka motsatsen till Patong.

Thailand | |
Upp