Storskrakepar i Gerdskenån

Det funkade rätt bra att jobba idag trots bytet till sommartid. På tvåans spårvagn växlade jag några ord med min pendlarkompis Katja.
-Har du lagt in några mer bilder från Thailand på din blogg?
-Nej inga nya.

På biblioteket registrerade jag tidskrifter. Sorterade några på uppställningen kvinn per, det vill säga de som står på kvinnovetenskapliga tidskrifter. Det var bara att skriva på och göra så gott jag kunde. 

    Jag hann precis med ett tåg som gick halv fem till Alingsås. Ett långsamt godståg gick precis före oss.
-Isen är rutten nu, sa en pratsam man till en kvinna som gick av vid Norsesund.
I Gerdskenån nära stationen såg jag en vit gräsand och jag såg Storskrakeparet igen.

Hemma sken det in några strålar från solen in i köket. Trevligt.

khao sok
Från Khao Sok nationalpark mars 2010. Fotografi från en elefantrygg.
Pendling | |
#1 - - Nisse:

"Isen är rutten nu" - ja, jo, om det vore så väl att det bara är isen som är rutten. Det känns som hela samhället är på väg utför längs ett slutande plan rakt mot den nyliberala avgrunden. En medelålders man iklädd någonslags illasittande maskeradkostym dök upp mitt på cykelbanan och stoppade mig när jag var på väg hem från jobbet i går. "Vad vill du?" frågade jag, inte alls ovänligt men ändå med bestämd röst och och åtföljt av en - som jag hoppas - genomträngande blick. "Vilket bolag ringer du med nu?" kontrade han. "Jag ringer inte alls, jag cyklar!" svarade jag och satte mig upp på sadeln igen och trampade iväg något vingligt eftersom jag inte hunnit växla ner till en lättare växeln när jag så plötsligt stannat.

Jag tror att mycket av vår tids problem härrör från den här marknadsgycklarmentalitet som vuxit fram i spåren av Reinfeldts regering. Så visst är isen rutten, men varför skulle den vara ett undantag?

Upp